הסוד הגדול של אמני החושים – הכירו את הסוגסטיה

אם נחשפתם למופע של אמן חושים, או שצפיתם בקטע ממופע כזה, ודאי שמתם לב שהדבר הבולט ביותר הוא הרושם הנוצר כאילו אמן החושים מחובר לתודעה של המשתתף עמו הוא נמצא בדיאלוג. כיצד הם עושים זאת? הכירו את הסוגסטיה, אותה מיומנות חמקמקה שלפעמים גם אנחנו משתמשים בה בלי לדעת, ובאה לידי ביטוי בשיא כוחה במופע של אמן חושים מיומן. 

אם לא חייתם במערה בשנים האחרונות, סיכוי סביר שנתקלתם פה ושם במופע של אמן חושים – בטלוויזיה, באירוע חברה בעבודה, אולי אפילו כשחיפשתם אטרקציה למסיבת רווקים של חבר. מה מיוחד באמני חושים ומדוע הם הפכו לפופולריים כל כך בשנים האחרונות? מה בעצם מאפיין את המופע שלהם? המשיכו לקרוא ותגלו.

 

אמן חושים – מיהו בעצם?

אם נבקש מכם לעצום עיניים ולדמיין קוסם, כנראה שאוטומטית תחשבו על אדם חנוט בחליפה ששולף שפן מכובע. אמני חושים אולי מבצעים קטעים שנחווים כקסומים באופן מסוים, אבל עבודתם שונה מאוד מעבודת הקוסם. אמן חושים משתמש ביכולת תמרון ובידע פסיכולוגי על מנת לבצע מניפולציה על הקהל שלו ועל משתתפים נקודתיים שלוקחים חלק במערכון או ב"טריק" מסוים. למעשה, הוא משתמש בטכניקה הנקראת "סוגסטיה".

 

מהי סוגסטיה?

סוגסטיה היא למעשה תהליך במסגרתו אנחנו מצליחים להכווין או לשנות עמדות או מחשבות של אדם, ואפילו רגשות. למשל, דמיינו לעצמכם סיטואציה שבה מבקשים מכם "לא לחשוב על פיל לבן", ומיד, באופן טבעי, קופץ לראשכם פיל לבן.

זוהי דוגמא פשוטה יחסית, אך השימוש בסוגסטיה נעשה גם באופנים יותר מורכבים. נניח שאתם מזמינים מנה במסעדה, ולא תכננתם להזמין שתיה. המלצר, אחרי שרושם את ההזמנה שלכם, שואל אתכם, למשל – "ומה תרצו לשתות?" – ברור שעכשיו תיטו יותר להזמין שתייה.

 

איך סוגסטיה באה לידי ביטוי במופע של אמן חושים?

סוגסטיה אינה קסם ואינה יכולת על טבעית, אלא מיומנות שאנשים מסוימים מפתחים אותה וטובים בה יותר מאחרים. במופע אמן חושים, הסוגסטיה תשמש את המופיע כדי "לשלוט" במידה מסוימת באדם שמשתתף בפעלול שלו. כך למשל הוא יצליח לזהות באיזה קלף בחר המשתתף או, להבדיל, לשכנע אותו שאינו יודע לבצע פעולות פשוטות כמו חיבור מספרים או קריאת מילים. ההתמחות ביכולת זו מאפשרת לאמן החושים ליצור מופע מרשים במיוחד.

 

האם שימוש בסוגסטיה יכול להזיק?

השימוש בסוגסטיה במופע של אמן חושים לא יכול להזיק לאף משתתף. אמנם, ראינו קודם ששימוש בסוגסטיה, מלבד במופע של אמן חושים, יכול להיעשות כדי למכור לנו משהו. במקרים אחרים, חמורים יותר, סוגסטיה משמשת למטרות של ניצול או דיכוי, למשל בכתות.

לעומת זאת, במופע של אמן חושים המטרה של סוגסטיה היא לשרת מופע בידור, וכל ייעודה הוא ליצור עניין ושעשוע. יחד עם זאת, כמובן שאנשים מסוימים עשויים לחוש פחות בנוח עם החוויה הזו, ולהם יומלץ להישאר צופים במופע, ולא להשתתף באופן פעיל.

הסוד הגדול של אמני החושים